Για μια 10ετία “σέρνονται” μελέτες οδικών έργων στην Αιτωλοακαρνανία

Η σήραγγα της Μακύνειας

Στο διηνεκές… τουλάχιστον μιας δεκαετίας “σέρνονται” μια σειρά από μελέτες οδικών έργων στην Αιτωλοακαρνανία, που υλοποιεί το Υπουργείο Υποδομών. Τα προηγούμενα χρόνια και όσο η Ιόνια Οδός ήταν “αιώνια” θα μπορούσε κανείς να πει (ίσως λίγο καταχρηστικά) πως η ωρίμανση των μελετών δεν ήταν επείγουσα από τη στιγμή που η ολοκλήρωση της Ιόνιας Οδού ήταν η απόλυτη προτεραιότητα. Ωστόσο τα τελευταία δύο περίπου χρόνια που η Ιόνια Οδός μπήκε σε φάση ολοκλήρωσης και πολύ περισσότερο τώρα που έχει σχεδόν ολοκληρωθεί είναι καιρός να ωριμάσουν οι μελέτες που για χρόνια “σέρνονται”! Ο λόγος για τη σύνδεση της Ιόνιας Οδού με το Πλατυγιάλι και τον Αστακό, ο δρόμος Αγρίνιο – Άγιος Βλάσης και η βόρεια περιμετρική της Τριχωνίδας (Αγρίνιο – Θέρμο).

Αγρίνιο-Θέρμο βόρεια περιμετρική ΤριχωνίδαςΠιο συγκεκριμένα μιλάμε για τις μελέτες οδικών έργων με τίτλο:
-“Υπολειπόμενες Μελέτες Οδικού Άξονα Αστακός-Ιονία Οδός : α. Τμήμα Αστακός – Πλατυγιάλι και β. Τμήμα Νέα Γέφυρα στον Ποταμό Αχελώο μετά των Προσβάσεων”
-«Μελέτη Σύνδεσης Ιόνιας Οδού με Αστακό. Τμήμα: Γέφυρα Γουριάς – Πλατυγιάλι (χ.θ. 7+200 έως 20+300)»
-«Μελέτες βελτίωσης Ε.Ο. Αγρινίου – Καρπενησίου (κατά τμήματα) Τμήμα : Αγρίνιο – Αγ. Βλάσης»
-«Μελέτη Παραλίμνιας οδού Συκιάς – Κ. Μακρινούς – Σιταραλώνων – Θέρμου – Παναιτωλίου»

ΠλατυγιάλιΑπό το 2007 έχει ξεκινήσει η μελέτη για τη σύνδεση της Ιόνιας Οδού με το Πλατυγιάλι. Μέχρι σήμερα, μιας το έργο έχει κατατμηθεί, έχει υλοιποιηθεί μόνο το τμήμα Πλατυγιάλι – Αγ. Δημήτριος. Και απομένουν τα τμήματα μέχρι τη σήραγγα του Αγ. Ηλία καθώς και το τμήμα Αστακός – Πλατυγιάλι. Από το 2007 είναι σε εξέλιξη η «Μελέτη Σύνδεσης Ιόνιας Οδού με Αστακό. Τμήμα: Γέφυρα Γουριάς – Πλατυγιάλι (χ.θ. 7+200 έως 20+300)», η οποία έχει καθυστερήσει λόγω των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων και λόγω των δυσμενών γεωτεχνικών συνθηκών της περιοχής. Ενώ από το 2010 εξελίσσεται η μελέτη “Υπολειπόμενες Μελέτες Οδικού Άξονα Αστακός-Ιονία Οδός :α. Τμήμα Αστακός – Πλατυγιάλι και β. Τμήμα Νέα Γέφυρα στον Ποταμό Αχελώο μετά των Προσβάσεων”. Σε αυτή την περίπτωση καθυστερήσεις υπήρξαν επειδή απαιτήθηκαν στοιχεία για τον προσδιορισμό της πλημμυρικής παροχής σχεδιασμού στη θέση της νέας γέφυρας του Αχελώου και επειδή για το τμήμα Αστακός – Πλατυγιάλι εξετάστηκαν αρκετές πιθανές λύσεις, ώστε να βρεθεί αυτή με τα λιγότερα τεχνικά-γεωλογικά προβλήματα που να εξυπηρετεί τη σύνδεση με τη ΝΑΒΙΠΕ Πλατυγιαλιού και εγκαταστάσεις, όπως ο Βιολογικός Καθαρισμός της περιοχής.

Όσον αφορά το δρόμο Αγρίνιο – Αγ. Βλάσης, ως γνωστόν τα πρώτα 7 χλμ έχουν ήδη δημοπρατηθεί και αφορούν ουσιαστικά τη παράκαμψη της Καμαρούλας. Από εκεί και πέρα όμως παρόλο που οι μελέτες έχουν συμβασιοποιηθεί από το 2008 δεν έχουν ολοκληρωθεί ακόμη για το τμήμα από Χ.Θ. 7+4.50 έως Χ.Θ. 28+.500. Για το τμήμα αυτό που υπολογίζεται ότι θα έχει κόστος περί τα 57 εκατ. ευρώ, έχει εγκριθεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, έχουν υποβληθεί η οριστική μελέτη οδοποιίας και υδραυλικών, οι προμελέτες (4) τεχνικών έργων και οι γεωτεχνικές μελέτες επιχωμάτων — ορυγμάτων. Ωστόσο ακόμη δεν υπάρχει 100% ωριμότητα δημοπράτησης…

Τριχωνίδα;Τέλος σχετικά με την βόρεια περιμετρική της Τριχωνίδας (Αγρίνιο – Θέρμο), η «Μελέτη Παραλίμνιας οδού Συκιάς – Κ. Μακρυνούς – Σιταραλώνων– Θέρμου – Παναιτωλίου (τμήμα Αγρίνιο – Θέρμο)», που σημειωτέον έχει ξεκινήσει από το μακρινό 1999!, πλέν έχει φτάσει σε ένα επίπεδο ωριμότητας, αφού έχει εγκριθεί η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, ωστόσο δεν έχει μέχρι σήμερα εγκριθεί λόγω εμπλοκής με μελέτη άλλου οδικού έργου με παρεμφερή χάραξη (υποδεέστερων γεωμετρικών χαρακτηριστικών) που προωθεί η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας. Ενώ όσον αφορά τη νέα χάραξη του τμήματος Θέρμο – Μυρτιά, παρόλο που ο δήμος Θέρμου έχει αναλάβει την επικαιροποίηση των μελετών με ίδιους πόρους για λογαριασμό της Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος. Ωστόσο και εδώ φαίνεται πως υπάρχουν καθυστερήσεις, επειδή η Περιφέρεια έχει “αμελήσει” να υπογράψει τη σχετική προγραμματική σύμβαση με το δήμο Θέρμου.